Kalapácsujjak? Hogyan kezeljük a különböző típusú lábujj deformációkat?

Kontraktált ujjpercek… A begörbülő ujj(ak) sokkal több, mint egyszerű kozmetikai probléma. A lábujjak elhelyezkedése és erőssége fontos szerepet játszik az egyensúlyozásban, lépés közben az elrugaszkodási fázisban, a gyorsulásban és az ugrásban.    

Amikor a lábujjaink elkezdenek összehúzódni, begörbülni, elveszítjük a talajjal való érintkezés egy részét, valamint a lábunk stabilitása is kompromittálódik. Ha lábujjainkra, mint erőkarokra tekintünk, rájöhetünk, hogy minél hosszabbak és egyenesebbek, annál nagyobb erőt tudunk felszabadítani segítségükkel.

Ez azt jelenti, hogy a lábunk működésének és mozgásának optimalizálásához ideális esetben egyenes lábujjakat szeretnénk.   

A lábujjaid nem maradnak egyenesek?

Lehet, hogy valamilyen típusú lábujjkontraktúrával küzdesz, amivel fontos lenne foglalkozni. Jó tudni, hogy az ilyen típusú deformáció progresszív, tehát minden egyes megtett lépéssel maradandóbbá válik, erősödik a probléma. 

Ez a cikk pontosan azért született, hogy a lábujjak kontraktúráinak leggyakoribb típusait, valamint a típuson alapuló kezelés bevállt gyakorlatait röviden ismertesse.

Kalapácsujj típusok

Kalapács, hattyúnyak, karom – oh Istenem!

Az lábujj kontraktúrának három fő típusa van, aszerint, hogy mely ízületeket érinti.

Ha csak az első (a lábfejhez legközelebb eső) ujjpercnél van rövidülés, az a kalapácsujj. Ez a leggyakoribb ujj kontraktúra típus.

Ha csak a második ujjpercnél van rövidülés, az a hattyúnyak-ujj. Ez azoknál fordul elő gyakrabban, akiknek a második ujja hosszú – úgynevezett Morton-ujj.

Ha mindkét ujjperc kontraktúrában van, azt hívjuk karomujjnak. Mind a hattyúnyak-ujj, mind a karomujj miatti mikrotraumák miatt kialakulhat bőrkeményedés a lábujj hegyein, illetve a lábköröm is megvastagodhat. Kalapácsujj esetében pedig jellemzően a megrövidült ujjperc felső részén keményedhet meg a bőr.

Rugalmas vs. merev kontraktúrák

Ha már beazonosítottad, milyen típusú kontraktúrád van, a következő lépés hogy rájöjjünk, ez egy rugalmas vagy merev deformáció-e.

Fogd meg az érintett ujjadat és kézzel egyenesítsd ki. Ha ki tudod egyenesíteni ilyen passzív módon, majd utána visszaáll a kiinduló (kontraktált) állapot, akkor az azt jelenti, hogy neked rugalmas deformációd van – ami valószínűleg visszafordítható.

Ha próbálkozásod, hogy egyenesre húzd az ujjadat, elbukik, akkor sajnos ez egy merev deformáció. Ez a lábujjak kontraktúrájának már egyfajta progressziója, amely ízületi gyulladáshoz vezethet. Strukturális deformitásnak minősül, amit csak műtéttel lehet egyenesbe hozni.

Nyújtó (Extensor) vs. Hajlító (Flexor) dominancia

Van még egy utolsó osztályozása a lábujjak kontraktúráinak, amit azonosítanunk kell ahhoz, hogy precízen kezelhessük a lábunkat. Meg kell tudnunk, hogy mely izmok dominálnak és járulnak hozzá a kontraktúrák kialakulásához.  

Hogy ezt megtegyük, kezdjük azzal, hogy kétlábra állunk. Nyomd a lábujjaid a talajba, úgy, mint amikor a “rövid láb” (short foot) gyakorlatot végzed. Figyeld meg, hogy lábujjaid összehúzodnak-e (kontraktálnak-e)!

Lazítsd el a lábujjaid, és most végezz sarokemelést. Összehúzodnak a lábujjaid? Kontraktálnak?

Ha valamelyikre vagy mindkettőre igennel válaszoltál, akkor flexor domináns kontraktúrád van. Ez azt jelenti, hogy a flexor digitorum longus van túlsúlyban a kis (intrinsic) lábujjizmokkal szemben.

Annak megállapításához, hogy extenzor dominanciád van-e, állj ismét kétlábra, de ezúttal guggolj is le. Ahogy leguggolsz, észreveszed-e, hogy a lábujjaid összehúzódnak vagy akár felemelkednek a talajról?    

Lazítsd el a talpad, és kezdj el lassan helyben járni. Közben figyeld a lábujjaid. Minden alkalommal, amikor felemeled a lábad, a lábujjaid felemelkednek és összehúzódnak?

Ha ezen két kérdés bármelyikére igennel válaszoltál, akkor ez egy extensor (nyújtó) dominancia.  Ez azt jelenti, hogy a digitorum extensorum longus túlsúlyban a kis (intrinsic) lábujjizmokkal szemben.

Kezelés típusonként

A leghatékonyabb ujjkontraktúra-kezelés feltétele, hogy tudjuk, milyen típusú deformitással rendelkezünk. Ha ezt az előzőek alapján sikeresen megállapítottuk, akkor az alábbi egyszerű irányelvek segítségével elkezdheted visszaállítani lábujjaid egyensúlyát.   

Ne feledd: a legfontosabb dolog az, hogy bármit is teszel, legyen következetes. Ha még mindig nem vagy biztos benne, hogy melyik típusú kontraktúrád van, akkor keress fel egy lábgyógyászt funkcionális lábvizsgálat céljából.  

  1. típus – Rugalmas, hajlító (flexor) domináns kontraktúrák
  1. típus – Rugalmas, nyújtó (extensor) domináns kontraktúrák
  1. típus – Merev, kalapács vagy karmos lábujjak

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Sütiket használunk az oldalunk megfelelő működésének biztosításához, a tartalmak és hirdetések személyre szabásához, közösségi média funkciók felkínálásához és az oldalunk látogatottságának elemzéséhez.